Läsarfråga - Japan

Svar: Visst kan jag göra det, lite av detta är hemtat från Wikipedia.org så allt visste jag inte innan.
Men mitt favoritland är såklart Japan som ni kanske vet.

De fyra största öarna är: Honshu, Hokkaido, Kyushu och Shikoku.
Väster om den japanska arkipelagen ligger det Japanska havet och söderut det Östkinesiska havet. På fastlandssidan, på andra sidan Japanska havet, ligger Ryssland, Kina, Nordkorea och Sydkorea.
Med sina 127,77 miljoner invånare på en yta av 377 923 km² är Japan ett av de mest tätbefolkade länderna i världen. Befolkningstätheten är 342,6 inv/km². 75 procent av landets yta är obeboelig med branta berg, djupa raviner och skogar.

Deras flagga är vit med en röd cirkel i mitten och stadsvapnet liknar en gul blomma.
Huvudstaden heter Tokyo och i Tokyo bor det 35 682 460 invånare sedan 2005-10-01.
Åker man till Japan betalar man med Yen (JPY) och måste dra fram klockan 9h.
Deras största sjö är Biwasjön och längsta flod är Shinanogawa.

Ordet Japan är en exonym, på japanska heter landet Nihon eller Nippon (日本), officiellt Nihonkoku eller Nipponkoku (日本国), "Japanska riket". Teckensammansättningen, som ordagrant betyder "solens ursprung", eller som det vanligen tolkas tillsammans med tecknet för land, "Soluppgångens (land)", härstammar från det väster om Japan belägna Kina. Tidigare hade flera namn förekommit.


INNAN DU KOMMENTERAR...
› Inget i min blogg får kopieras.
› Jag loggar inte in på andras bloggar och "fixar" saker.
› Jag gör varken betaldesigner eller gratisdesigner.

Och en sak till - om du inte hade vågat säga det till mig öga mot öga, det borde du inte kommentera i min blogg.



NAMN

MAIL

URL



Spara uppgifter?
Trackback